01 شهریور 1403
logo

مرکز تحقیقات پیشگیری اولیه از بیماری‌های قلب و عروق

دانشگاه علوم پزشکی تهران

چاقی مفرط در کودکان و نوجوانان، عوارض متابولیک و خطرات قلبی عروقی

چاقی مفرط در کودکان و نوجوانان، عوارض متابولیک و خطرات قلبی عروقی

چاقی مفرط در کودکان و نوجوانان یک نگرانی رو به رشد است که ۵-۱ ٪ از این جمعیت در اروپا را تحت تأثیر قرار می‌دهد. پیامدهای چاقی مفرط جدی است و به خطرات قابل توجهی برای سلامتی منجر می‌شود که می‌تواند تا بزرگسالی ادامه یابد. تحقیقات اخیر نشان داده است که سن شروع چاقی نقش مهمی در توسعه عوارض متابولیک و قلبی‌عروقی دارد.

مطالعات اخیر نقش مهم و کلیدی سن شروع چاقی را در خطرات آتی سلامت کودکان و نوجوانان مبتلا به چاقی شدید برجسته کرده است. چاقی مفرط در کودکان به ازای شاخص توده بدنی (BMI) بیشتر از ۳۵ کیلوگرم بر متر مربع برای سنین ۱۴-۶ سال و بیشتر از ۴۰ کیلوگرم بر متر مربع برای کسانی که بالاتر از ۱۴ سال هستند، تعریف می‌شود. این وضعیت حدود ۵-۱ % از کودکان و نوجوانان در اروپا را تحت تأثیر قرار می‌دهد و چالش‌های قابل توجهی از نظر سلامتی برای آن ها به وجود می‌آورد.

طبق یک مطالعه ی منتشر شده در مجله اروپایی کودکان، کودکانی که قبل از سن ۵ سال چاقی را تجربه می‌کنند، با احتمال بیشتر در معرض خطرات جدی برای سلامتی هستند و این سن کم برای شروع چاقی، با احتمال بالای ابتلا به عوارض متابولیکی و عوامل خطر قلبی عروقی همراه است.

فشار خون بالا:

شایع‌ترین مشکل در بین کودکان با چاقی شدید، فشار خون بالا است. در این مطالعه، ۸۹% از شرکت‌کنندگان دارای فشار خون بالا بودند، که این فشار خون بالا ارتباط قوی و تنگاتنگی با میزان چاقی آن‌ها داشت و بر اهمیت این موضوع تاکید می کند که نیاز به مداخله زودرس برای مدیریت و کاهش فشار خون وجود دارد.

عوارض متابولیکی:

عوامل خطر متابولیکی دیگر شامل پروفایل چربی نامنظم و هایپرگلیسمیا هستند. این عوارض در بین شرکت‌کنندگان مطالعه رایج بوده‌ و  ۸۴% از آن‌ها پروفایل چربی نامنظم داشته‌اند. همچنین بخش قابل توجهی از آن ها علائم سطوح بالای قند خون را نشان دادند.

خطرات جامع سلامت:

بیش از ۶۰% از کودکان عوامل خطر قلبی متعددی را داشتند. این تجمع مشکلات سلامتی نشان‌دهنده آن است که چاقی شدید در کودکی می‌تواند زمینه ای برای چالش‌های پیچیده سلامتی در طول عمر باشد.

اهمیت مداخله زودرس:

با توجه به یافته‌های این تحقیق، مدیریت چاقی مفرط در سنین پایین امری حیاتی می باشد و  اقدامات پیشگیرانه و مداخلات مؤثر می‌توانند خطر ابتلا به عوارض جدی سلامتی را به طور قابل توجهی کاهش دهند. با درک تأثیر قابل توجه چاقی زودرس، می‌توانیم بهتر از سلامت و رفاه کودکان و نوجوانان حمایت کنیم و آن‌ها را در راه داشتن زندگی‌های سالم‌تر و کاهش خطرات طولانی‌مدت مرتبط با چاقی شدید یاری دهیم.

 

 

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

شیرین باوری
تهیه کننده:

شیرین باوری