22 شهریور 1403
logo

مرکز تحقیقات پیشگیری اولیه از بیماری‌های قلب و عروق

دانشگاه علوم پزشکی تهران

عوارض قلبی و عروقی کووید مزمن

۷۵ درصد از بیماران مبتلا به کووید در گذشته، همچنان از عوارض قلبی این بیماری رنج می‌برند

۷۵ درصد از بیماران مبتلا به کووید در گذشته، همچنان از عوارض قلبی این بیماری رنج می‌برند

عوارض کووید ۱۹ ممکن است حتی پس از بهبودی و پاکسازی بدن از ویروس، ماندگار بماند که به آن کووید مزمن (Long COVID) می گویند. کووید مزمن علائم مختلفی دارد، رایج ترین آنها شامل مشکلات مغزی و شناختی و مشکل در تنفس است. اما اکنون یک مطالعه جدید نشان می دهد که عوارض قلبی عروقی ناشی از کووید تا ماه ها پس از مثبت شدن تست ویروس باقی می ماند.

تحقیقات جدید نشان داده است که بسیاری از آمریکایی‌هایی که کووید مزمن (Long COVID) را تجربه کرده‌اند، با مشکلات شغلی و مالی زیادی مواجه شده‌اند. کووید مزمن علائم مختلفی دارد، رایج ترین آن‌ها شامل مشکلات مغزی و شناختی و مشکل در تنفس است. اما اکنون یک مطالعه جدید نشان می دهد که عوارض قلبی عروقی ناشی از کووید تا ماه ها پس از مثبت شدن تست ویروس باقی می ماند.

این مطالعه که در ماه مه ۲۰۲۴ در ژورنال Clinical Therapeutics منتشر شد، شیوع علائم ماندگار قلبی را پس از عفونت کووید بررسی کرد. محققان ۲۰۰ بیمار بین ۱۸ تا ۸۵ سال (با میانگین سنی ۴۶ سال) را که بین ۱ ژوئن ۲۰۲۱ تا ۳۱ آگوست ۲۰۲۱ مبتلا به کووید خفیف تشخیص داده شده بودند، تحت نظر گرفتند. این شرکت کنندگان قبلاً با سطوح بالای تروپونین (پروتئینی که در تنظیم انقباض های عضلانی نقش دارد و اغلب به عنوان روشی برای بررسی آسیب عضله قلب استفاده می شود) از بیمارستان مرخص شده بودند.

در این مطالعه محققان مشاهده کردند که انواع مختلفی از مشکلات قلبی همچنان برای بیماران وجود دارد، از جمله:

  • آریتمی قلبی
  • تنگی نفس
  • ضربان قلب تند
  • درد قفسه سینه
  • افت فشار خون ارتواستاتیک، وضعیتی که در آن بدن نمی تواند هنگام ایستادن فشار خون و ضربان قلب را تنظیم کند، که می تواند منجر به سرگیجه، تپش قلب و یا افت هوشیاری شود.

محققین همچنین خاطرنشان می کنند که به طور کلی، علائمی مانند لخته شدن خون و ضایعات التهابی از جمله تغییرات پاتولوژیک هستند که تحقیقات نشان داده می توانند در سیستم قلبی عروقی در طول عفونت کروناویروس ظاهر شوند. در نتیجه تحقیقات آن‌ها، در MRI هفتاد و پنج درصد از بیماران در حال بهبودی از کووید-۱۹، آسیب قلبی دیده شد. آزمایشات همچنین نشان داد که ۷۳ درصد از بیماران دارای تروپونین «فوق حساس» بودند، نوعی از تروپونین که به کلسیم بیشتر حساس است و نقش پررنگ تری در انقباض عضلانی دارد و به طور بالقوه منجر به انقباضات عضلانی بی‌نظم می‌شود که می‌تواند بر عملکرد قلب تأثیر بگذارد.

علاوه بر این، ۴۵ درصد از بیماران دارای التهاب فعال عضله قلبی بودند که تأثیر قابل توجهی بر سیستم قلبی عروقی می گذارد. محققان افزودند:

«بیماران ۴۰ تا ۶۰ ساله بالاترین درصد بیماری‌های قلبی عروقی را نشان دادند»

پس از ۶۰ روز، محققان کاهش ۵ تا ۱۰ درصدی علائم را مشاهده کردند، و پس از ۹۰ روز، آنها کاهش ۲۵-۳۵ درصدی را مشاهده کردند.

با توجه به اینکه بیش از نیمی از شرکت کنندگان دچار مشکلات جدی قلبی شده اند، محققان معتقدند که این نشان دهنده شیوع قابل توجه آن در بین افرادی است که از کووید ۱۹ بهبود می یابند. این امر بر لزوم توجه و مراقبت های تخصصی قلبی در درمان بیماران مبتلا به کووید ۱۹ و همچنین کسانی که دیگر به آن ویروس مبتلا نیستند، تاکید می کند.

در نتیجه، صرف نظر از اینکه در گذشته مشکلات قلبی داشته اید یا نه، یا سابقه خانوادگی بیماری قلبی عروقی داشته اید – و صرف نظر از سن – بسیار مهم است که از علائم کووید مزمن آگاه باشید. مشکلاتی را که ممکن است یک علامت جزئی به نظر برسد نادیده نگیرید و حتماً آن را با یک پزشک در میان بگذارید.

 

ناظر: دکتر پریسا فیروزبخش

 

مجله علمی-ترویجی سرای سلامت©۲۰۱۷

شیرین باوری
تهیه کننده:

شیرین باوری

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *