22 شهریور 1403
logo

مرکز تحقیقات پیشگیری اولیه از بیماری‌های قلب و عروق

دانشگاه علوم پزشکی تهران

  • تاریخ انتشار : 1403/05/09 - 10:44
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 28
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

مروری بر تاثیر کیفیت ازدواج بر پیشگیری از بیماری‌های قلب و عروق

این مقاله یک مرور سیستماتیک است که رابطه بین کیفیت زناشویی (MQ) و بیماری‌های قلبی عروقی (CVDs) و همچنین عوامل خطر مرتبط را بررسی می‌کند. به طور خلاصه، مقاله بر اهمیت بالقوه کیفیت ازدواح در سلامت قلب و عروق تاکید می کند و خواستار تحقیقات و مداخلات بیشتر برای بهبود درک و نتایج در این زمینه است.

مروری بر تاثیر کیفیت ازدواج بر پیشگیری از بیماری‌های قلب و عروق {faces}

نویسندگان این مقاله، پس از جستجو مطالعات، بر بررسی چگونگی تاثیر کیفیت ازدواج، چه مثبت چه منفی، بر سلامت قلب و عروق پرداختند. از مجموع 12175، 40 مطالعه به این مطالعه مرور سیستماتیک وارد و بررسی شد.

به صورت خلاصه، کیفیت ازدواج پایین با رفتارها و شرایط ناسالم مختلف مانند عدم فعالیت بدنی، سیگار کشیدن، مصرف بیش از حد الکل، سندرم متابولیک، دیابت نوع 2، فشار خون بالا، چاقی و افزایش خطر و پیشرفت بیماری های قلبی عروقی مرتبط است. از طرفی، کیفیت ازدواج بالا با بهبود نتایج سلامتی، از جمله کنترل بهتر فشار خون، کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2، کاهش خطر چاقی و نرخ بقای بالاتر در افراد مبتلا به CVD مرتبط است.

این بررسی نشان می‌دهد که کیفیت ازدواج یک عامل روانی و اجتماعی مهم است که می‌تواند در استراتژی‌های پیشگیری و مدیریت سلامت قلبی عروقی در نظر گرفته شود و نشان می دهد که بهبود آن از طریق مداخلات می تواند مفید باشد.

محققان این مطالعه پیشنهاد می کنند که تحقیقات آینده باید ماهیت متغیر کیفیت ازدواج در طول زمان، ماهیت دوتایی ازدواج و استفاده از مقیاس های چند بعدی را برای درک پیچیدگی روابط زناشویی در نظر بگیرند. آنها کاوش در تعامل وضعیت ازدواج با سایر عوامل اجتماعی و توسعه درمان های هدفمند را برای افزایش پیامدهای سلامت قلبی عروقی توصیه می کنند.
 
 
 
  • Article_DOI : 10.1007/s11886-024-02082-x
  • نویسندگان : danesh soltani,ali vasheghani-farahani,bayan azizi
  • گروه خبری : مقالات علمی,مقالات 2024
  • کد خبر : 272970
کلمات کلیدی
شیرین باوری
تهیه کننده:

شیرین باوری

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *