12 تیر 1403
logo

مرکز تحقیقات پیشگیری اولیه از بیماری‌های قلب و عروق

دانشگاه علوم پزشکی تهران

آخرین مطالب

افتخارآفرینی دیگر در مرکز قلب تهران

دریچه مصنوعی داخل دریچه مصنوعی

برای اولین بار در جهان، «دریچه مصنوعی داخل دریچه مصنوعی» به روش غیرجراحی (Valve in Valve conduit Implantation) در مرکز قلب دانشگاه علوم پزشکی تهران نصب شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران مرکز قلب تهران، در کتلب بیمارستان مرکز قلب تهران عمل نادر نصب دریچه مصنوعی داخل دریچه مصنوعی قبلی با موفقیت انجام شد.
این کار منحصر به فرد را برای اولین بار در جهان استاد دکتر علی محمد حاجی زینعلی فوق تخصص داخلی قلب با همکاری استادان دکتر کیومرث عباسی فوق تخصص جراحی قلب و دکتر محمد صاحب جمع فوق تخصص اکوکاردیودگرافی با موفقیت به پایان رساندند. دکتر زینعلی درباره این اقدام توضیح داد.

- استاد لطفا در مورد این عمل بسیار مهم برای ما توضیح دهید.
عملی که انجام شد به نام کارگذاری دریچه قلب در داخل دریچه مصنوعی قبلی یا به اصطلاح Valve in Valve  conduit Implantation به روش غیرجراحی است و این را میدانیم که برای نصب دریچه باید سینه باز شود و دریچه قلب عوض شود.
در سالهای گذشته در جهان دریچههایی تعبیه شدند که مانند استنت یا فنر میتوانیم بدون آنکه جراحی صورت گیرد از راه پا داخل شویم و بر روی دریچههای قبلی بگذاریم. چندین سال است که این کار را بر روی دریچههای معمول در پوزیشنهای آئورت، میترال و حتی پولمونر و تریکوسپید ( چهار دریچه مشهور قلب ) شروع کرده و با موفقیت انجام داده بودیم.
اما این کاری که برای اولین بار در جهان انجام شد بیمار خاصی بود که 25 سال سن داشت و قبلاً یک بار در 6 ماهگی به خاطر تنگی دریچه آئورت و 2 بار هم بعد از آن به دلیل عود تنگی همان دریچه، عمل شده بود و از نظر جراحان عزیز قلب دیگر امکان اینکه سینه باز شود و بیمار عمل شود، وجود نداشت. در آخرین عملی که حدود 7 سال قبل انجام شده بود از نوک قلب که ما به آن اپکس می گوییم به آئورت، یک مجرا و یک دریچه توسط جراح دانشمند دکتر عباسی که عضو این تیم و این کار نیز بود، گذاشته شده بود و این به عنوان آخرین راه درمان این بیمار عزیز بود.
یعنی دریچه آئورت خودش که خراب شده بود ( دریچه مصنوعی ) از راه نوک قلب به آئورت یک مجرا و یک دریچه ای گذاشته شده بود که در 7 سال پیش این جوان نجات پیدا کند. متأسفانه آن دریچه هم خراب شده بود، یعنی دریچه‌ای که در یک پوزیشن غیرمعمول بود و 7 سال پیش آخرین راه بود، در این چند ماه گذشته این دریچه دوباره نارسا شده بود و امکان و انتخاب دیگری برای درمان وجود نداشت.
 ما با بررسی در مقالات در جهان و حتی گفتگوی تلفنی با همکارانی که در خارج از کشور هستند، پرسیدیم که پیشنهاد شما چه هست، دیدیم که هیچ راهی نیست و در واقع باید یک کار ریسکی انجام دهیم و از راه پا داخل آن کانال شویم و آن دریچه ای که در جای خیلی غیرطبیعی در نوک قلب کار گذاشته شده بود، این دریچه را روی آن بگذاریم که اصطلاحاً می‌شود Valve in Valve  در آپیکو آئورتیک کاندویی که این ریسک از این مسیر غیرطبیعی انجام شد.
این کار به شکل تیمی، با حضور دکتر عباسی جراح قلب و دکتر صاحب جمع متخصص اکو به سرانجام موفق رسید چون اولین مورد کارگذاری این نوع دریچه ادواردز در جهان در این مجرا است، قابل گزارش است.

- فراوانی اینطور بیماران چقدر است؟
فراوانی کارگذاری دریچه بر روی دریچه در داخل خود قلب خیلی زیاد است. ما این کار را برای  بیمارانی که یک بار عمل شدند و دریچه گذاشتند و  آن دریچه دوباره خراب شده انجام می‌دهیم برای اینکه سینه‌شان دوباره باز نشود، تعداد زیادی مریض در کشور هستند که دریچه مصنوعی قلب دارند و برای آن‌ها این حسن را دارد که اگر دریچه قلبشان خراب شد دیگر عمل باز دوم لازم نیست و می‌توانند این دریچه را بر روی آن دریچه کار بگذارند اما در این مریض خاص یک پیغام جهانی دارد زیرا از این نوع بیماران در دنیا هست که ریسک می‌کردند و عمل باز می کردند. کمپانی ادواردز و  مراکزی که در اروپا و آمریکا هستند، گفتند شما این کار جدید را انجام دهید و اگر موفق شوید قطعا برای ما راهی و نوری است تا بتوانیم از این به بعد این راه را برویم.
معمولا یک پروسیجری که برای اولین بار در جهان بر روی انسان با موفقیت انجام می‌شود، بقیه به آن رفرنس می‌دهند. بزرگترین حسن این کار این بوده که الان نام مرکز قلب، کشور و دانشگاه ما به عنوان اولین در جهان مطرح می‌شود  و یک سال آینده مطمئناً این کار در خیلی از جاهای آمریکا و اروپا با رفرنس به مریض این مرکز انجام خواهد شد.

- تبریک میگویم به شما و تیم بزرگی که این کار را انجام دادند هم افتخار آفریدید برای جامعه پزشکی و مرکز قلب تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران امیدوارم که در مسیری که پیش رو دارید موفقیت و سربلندی باشد و برای شما هم آرزوی روز افزون موفقیت دارم.
ممنون از شما و رئیس مرکز قلب که با حمایت‌هایشان ما می‌توانیم اینچنین پیشرفت‌هایی را در مرکز داشته باشیم.
توضیح اینکه چند روز پیش اولین عمل کارگذاشتن قلب مصنوعی LVAD برای بیمار دچار نارسایی حاد قلبی در مرکز قلب تهران با موفقیت انجام شده بود.

 گروه خبریمرکز قلب تهران

 

دریچه مصنوعی داخل دریچه مصنوعی

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *