11 تیر 1403
logo

مرکز تحقیقات پیشگیری اولیه از بیماری‌های قلب و عروق

دانشگاه علوم پزشکی تهران

آخرین مطالب

تاثیر ترک سیگار بر طول عمر بیماران پس از عمل جراحی قلب باز - دکتر فرزاد مسعودکبیر

آیا ترک سیگار بر بهبودی بیماران پس از جراحی قلب باز تاثیر دارد؟

بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت، بیماری قلبی اولین عامل مرگ و میر در جهان است. هر ساله 17.9 میلیون نفر در جهان به علت بیماری قلبی فوت می کنند. بر اساس تحقیقات انجام شده، عواملی مانند فشار خون بالا، قند خون بالا (دیابت)، چربی خون بالا ، مصرف سیگار و تنباکو، کم تحرکی و مصرف بیش از اندازه مشروبات الکلی در ایجاد بیماری قلبی نقش مهمی دارند. هرچند همه می دانیم که مصرف سیگار یکی از عوامل کلیدی در ایجاد گرفتگی رگ های قلب و سکته قلبی است اما بسیاری از بیماران سوال می کنند که آیا در کسانی که سال ها سیگار مصرف کرده اند نیز ترک سیگار فایده ای دارد؟ برای پاسخ به این سوال تصمیم گرفته شد پژوهشی انجام دهیم و تاثیر ادامه مصرف سیگار بر عوارض قلبی عروقی و مرگ در بیمارانی که عمل جراحی قلب انجام داده بودند، مورد بررسی قرار دهیم. با همین هدف 9000 بیمار با سابقه مصرف سیگار که عمل جراحی پیوند رگ های قلب انجام داده بودند، به مدت 5 سال بصورت ویزیت حضوری یا به صورت تلفنی، پیگیری شدند.

60 درصد این بیماران سیگار را ادامه داده بودند و تنها 40 درصد موفق به ترک سیگار شده بودند. این پژوهش نشان داد، افرادی که مصرف سیگار را ادامه دادند، 35 درصد بیشتر دچار مرگ و میر شدند و 18 درصد دچار عوارض قلبی عروقی بیشتری شدند. به زبان ساده تر بر اساس پژوهش انجام شده در هر 10 نفری که سیگار را ترک نکرده بودند، در پنج سال پس از جراحی، تقریبا 4 نفر جان خود را از دست دادند و 2 نفر دچار عوارضی مانند سکته قلبی، سکته مغزی و گرفتگی مجدد عروق قلب شدند. پس ترک سیگار حتی در افراد با بیماری شدید رگ های قلب که نیاز به جراحی قلب باز داشته اند هم الزامیست و در صورت عدم ترک سیگار بعد از جراحی مرگ و عوارض بسیار بالاتری در انتظار بیمار خواهد بود.

مقاله این پژوهش با عنوان Smoking Cassation After Surgery and Midterm Outcomes of Surgical Revascularization در سال 2019 در مجله  The Annals of Thoracic Surgery چاپ شده و در دسترس است.

دکتر فرزاد مسعود کبیر و همکاران

ترجمه و خلاصه نویسی: مینا پاشنگ

شیرین باوری
تهیه کننده:

شیرین باوری

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *