11 تیر 1403
logo

مرکز تحقیقات پیشگیری اولیه از بیماری‌های قلب و عروق

دانشگاه علوم پزشکی تهران

آخرین مطالب

گرامیداشت هفته پژوهش در مرکز قلب تهران

گرامیداشت هفته پژوهش در مرکز قلب تهران

دکتر واشقانی فراهانی، رییس مرکز تحقیقات پیشگیری اولیه از بیماری‌های قلبی و عروقی: پژوهش زمانی اثرگذار خواهد بود که در فضای اخلاق اتفاق بیفتد، پژوهشی که بر پایه اخلاق نباشد از همان پایه دچار اختلال است و ثمره‌ای هم ندارد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران مرکز قلب تهران، پنجشنبه 24 آذر 1401 همزمان با روز و هفته پژوهش، مراسم نکوداشت این روز در سالن آمفی تئاتر با حضور ریاست، معاونین، اساتید، مدیران، پرستاران و کارکنان معاونت پژوهشی و پژوهشکده مرکز قلب برگزار شد.
در ابتدای این مراسم دکتر فراهانی، رئیس مرکز قلب تهران و مرکز تحقیقات پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی، ضمن تبریک این روز به حاضران گفت: پژوهش زمانی اثرگذار خواهد بود که در فضای اخلاق اتفاق بیافتد، پژوهشی که بر پایه اخلاق نباشد از همان پایه دچار اختلال است و ثمره‌ای هم ندارد، ما در درس‌هایی که برای اخلاق حرفه‌ای به دانشجویان پزشکی و دستیارانمان می‌دهیم، آنجا 10 محور اخلاق پزشکی را که بحث می‌کنیم، محور هفتمش تعهد به تولید دانش است یعنی نمی‌تواند یک پزشکی مدعی باشد که من دارم طبابت در فضای اخلاق می‌کنم ولی یک خطی به دانش پزشکی اضافه نکردم، نمی‌شود یک پزشکی بگوید من 20 سال است که طبابت می‌کنم و رویکرد اخلاقی دارم و یک خط به دانش پزشکی اضافه نکرده باشد.
وی گفت: اگر یک پژوهشگری بخواهد در فضای اخلاقی پژوهش کند در محورها و رویکردهایی که انتخاب می‌کند با پژوهشگری که برایش فضای اخلاق مطرح نیست، خیلی متفاوت است. وقتی از خیلی از پژوهشگرها در دنیا سوال می‌کنیم و رویکردهایشان را می‌بینیم، متوجه می‌شویم که چون یک رانتی وجود داشته به طرف آن پژوهش رفته یا چون امروز خیلی مورد توجه بوده به طرف آن پژوهش رفته در صورتی که یک پژوهشگری که اخلاق مدنظرش است تحقیقات و پژوهش‌هایش را مراقب است که کجا خرج می‌کند.
رئیس مرکز قلب ادامه داد: ما باید حتماً ملاحظات اخلاقی را در اوج خودش رعایت کنیم. خب حالا کار خوبی کردید خیلی هم وسواس به خرج دادید، نمونه‌ها را هم در فضای اخلاق جمع‌آوری کردید، حالا می‌خواهید دیده شوید، اینجا هم فضای اخلاقی می‌تواند در رویکرد شما برای ارائه نتایجتون تأثیرگذار باشد من آنچه که در معارف الهی به ما یاد دادند که پرهیز کنید از اینکه دیده شوید، برای خدا کار کنید، شهرت پیدا کنید اینها اصلاً جایی در قاموس فرهنگ پژوهش ما ندارد دعوا سر این است که من اولی‌ام یا من دومی‌ام، چطور ممکنه که کسی در فضای اخلاقی طبابت کند و بد برای این چیزها مته روی خشخاش بگذارد؟ ما رنج بزرگمان در پژوهش عدم تمکینمان به اخلاق است درسته خیلی پیتوال‌ها داریم که باید یکی یکی حل کنیم هر کدامش هم سر جای خودش ارزشمند است.
دکتر فراهانی گفت: عرضم اینه که اگر مراقبت نکنیم که در فضای اخلاقی طبابت کنیم تمام آنچه که بهش می‌بالیم و افتخار می‌کنیم یک سراب بیشتر نیست و اگر در فضای اخلاقی طبابت کنیم حتی یک کار کوچکی انجام دهیم ولی خداوند برای آن کار کوچک شما که تمام زوایای اخلاقی در آن رعایت شده برکت قرار می‌دهد و بیماران شما از آن منتفع می‌شوند.
در ادامه دکتر فرزاد مسعود کبیر رئیس پژوهشکده قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی تهران با تبریک این روز گفت: امروز می‌خواهم چند کلمه‌ای در مورد پژوهشکده قلب و عروق بگویم، بیشتر با محوریت چیزهایی که شاید عمده دوستانی که در پژوهشکده تشریف ندارند، ندانند و دوست دارم بجای اینکه توضیح واضحات باشد بیشتر در مورد چیزهایی که جدید است و یا چیزهایی که ممکن است دقیقا ًدر موردش اطلاعی نداشته باشید عرض کنم.
اولین چیز که باید طبیعتاً در مورد ساختار پژوهشکده قلب و عروق باشد که خوشبختانه از سال 1398 مصوبه خودش را از وزارت بهداشت با تلاش‌های فراوان استاد عزیزم دکتر صادقیان که ما تماماً وام‌دار زحمات سالیان دور ایشان هستیم، به ثمر نشست و این مصوبه صادر شد. در ساختاری که در پژوهشکده قلب و عروق وجود دارد در کنار شورای پژوهشی، معاونت بین‌الملل و معاونت پژوهشی، رکن اصلی که داریم یکی از سه مرکز تحقیقاتی است که در ساختار پژوهشکده قلب و عروق است. مرکز تحقیقات قلب و عروق که ریاستش را دکتر پورحسینی به عهده دارند و معاونت آن با دکتر برومند است و بیشتر کارهایی که در حوزه بالین انجام می‌شود در عمل از طریق این مرکز تحقیقات طرح و مدیریت می‌شود. مرکز بعدی ما مرکز تحقیقات پیشگیری‌های اولیه از بیماری‎‌های قلب و عروق است که به همت و خلاقیت استاد عزیزم دکتر واشقانی فراهانی راه اندازی شد که در حال حاضر ریاستش را بر عهده دارند و معاونت محترم آن با خانم دکتر اشرف است که عمده طرح‌هایی که در حوزه پیشگیری اولیه در بیمارستان اتفاق می‌افتد و طرح‌های خیلی کلانی هم هستند که بیشتر رویکردهای فرابیمارستانی و کشوری و ملی دارند از طریق این مرکز تحقیقات طراحی، مدیریت و ارسال می‌شود و در نهایت مرکز تحقیقات و فناوری‌های نوین که جزو افتخارات ما هست و دکتر احمدی که جزو بنیانگذران و زحمتکشان این مرکز تحقیقات می‌باشد و دکتر داودی که ریاست این مرکز را بعهده دارد و دکتر قنبری که معاون پژوهشی می باشد عمده کارهایی که روی آن تمرکز دارند کارهای اکسپریمنتال است با رویکرد سلول‌های بنیادی، مهندسی بافت، مدل‌های حیوانی و خیلی از تجهیزات و در حقیقت دیوایس‌هایی که برای تست کردن در مراحل قبل از انسانی اجرا می‌شود، زحمتش را دوستان ما در این مرکز تحقیقات می‌کشند و کارهای بسیار ارزشمندی را انجام می دهند. در کنار آن خوشبختانه در ساختار پژوهشکده قلب و عروق ژورنال مرکز قلب تهران که سابقه طولانی دارد و در پابمد و اسکوپوس ایندکس می شود و جزو افتخارات این مرکز است، قرار میگیرد که امیدواریم روز به روز شاهد شکوفایی بیشتر این بخش پژوهشکده هم باشیم.
وی با اشاره به سه ساختار مهم در پژوهشکده قلب گفت: ساختار اول، مرکز خدمات پژوهشی است که کافی است شما با یک ایده پژوهشی خوب به این مرکز مراجعه کنید تا در تمام مراحل از طراحی و مطالعه، محاسبات آماری، نوشتن پروپوزال، نوشتن مقاله، جمع آوری اطلاعات و در نهایت مقاله کردن و تا رساندن به نقطه نهایی پژوهش های کلاسیک می توانند سرویس بدهند من شعار و ایده ام در مورد مرکز خدمات پژوهشی این است که کافی است که شما یک ایده پژوهشی خوب داشته باشید بقیه اش را ما هندل می کنیم این بزرگترین سرویسی است که پژوهشکده قلب و عروق می تواند به همکاران پزشک و هیئت علمی ارائه دهد.
بحث دیگری که وجود دارد این است که ما در مرکز قلب تهران یک ظرفیت عظیم داریم، ظرفیت عظیم کلینیک های سرپایی و بخش های بستری شامل 1500 مریض جراحی قلب فالوآپی ، 800 مریض اینترونشن، 150 بیمار AF حضور پیدا کنند، در کلینیک فشار خون مقاوم 330 مورد در ماه مراجعه داشته باشیم، کلینیک سنکوب.
بعلاوه ما یک دارایی ارزشمند در مرزکز قلب تهران و پژوهشکده قلب و عروق داریم که در هیچ جای دیگری در این کشور وجود ندارد ما تنها مرکزی هستیم که تمام امکانات انجام جراحی قلب برای حیوانات، آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی و EPS برای حیوانات در اختیارمون هست که در هیچ جای ایران وجود ندارد.
ساختار جدیدی که به پژوهشکده قلب و عروق اضافه شده مرکز رشد فناوری سلامت است، واقعیت این است که هر ساختاری هر چقدر هم که مبتنی بر معنویات باشد نیاز به این دارد که منابع مالی پایداری داشته باشد برای اینکه بتواند برنامه های خودش را عملیاتی کند.
ما مطالعه کهورت تهران را داریم با هدف اینکه ببینیم شیوع بیماریهای قلبی عروقی با عوامل خطر در جمعیت تهران چقدر است ، طراحی شده که از سال 1395 شروع شده و 8296 نفر از مناطق 22 گانه تهران با یک پروتکل پیچیده ای جمع آوری شدند و از شان نمونه خون گرفته شده و نگهداری می شود نوار قلب و فشار خون گرفته شده و این افراد به توالی در حال پیگیری هستند تا ببینیم آیا اینها دچار بیماری قلبی می شوند یا نه و چاگر می شوند چه عاملی باعث آن بوده است.
1571 مقاله تا این لحظه که بنده در خدمت شما هستم خروجی های علمی پژوهشکده بوده که در ژورنال های معتبر بین المللی و به زبان انگلیسی منتشر شده است و در کنار آن 323 پایان نامه حوزه پزشکی تا به الان در پژوهشکده به انجام رسیده است و در 3 سال گذشته یک پیک بسیار خوبی در استنادات پژوهش های پژوهشکده قلب و عروق در مرکز قلب تهران اتفاق افتاده و معنیش این است که ما آن دوره تمرین و ترینینگ را گذراندیم و الان وارد فاز پژوهش های حرفه ای شدیم کارهای ما الان دیده می شود، بهش استناد می شود و جدی گرفته می شود و اساتید مرکز قلب تهران 8 مقاله در لنست دارند که 7 تا از اینها برای 3 سال گذشته است و باید اضافه کنم که ما 25 مقاله نیز در ژورنال های گروه یوروپین داریم که افتخار دیگری برای پژوهشکده و مرکز قلب تهران می باشد و این افتخار را داریم که در سال 2018 جزو نویسندگان کتاب انجمن قلب اروپا در حوزه قلب و عروق بودیم که اگر بخواهم بگویم که افتخار آن چیست، هرکسی که در اتحادیه اروپا بخواهد مدرک بورد تخصصی قلب و عروق بگیرد باید چیزی که ما نوشتیم را بخواند و امتحان دهد.
دکتر مسیح تاج دینی معاون پژوهشی مرکز در مورد مبحث دیتابانک ها سخن گفت و اضافه کرد: دیتا بانک آنژیوگرافی بیمارانی که در بستر PCI فالوآپ شدند حدود 180 هزار مورد می باشد که در منطقه و خاورمیانه کم نظیر می باشد و تصمیم گرفتیم ضمن امانت داری تلاش گذشتگان به سمت وب بیس شدن پیش برویم.
دکتر کاوه حسینی رئیس بخش اورژانس نیز در مورد مرکز رشد فناوری های سلامت در مرکز قلب تهران سخنانی را ارائه کرد و گفت: در سال 1397 مرکز رشد فناوری های سلامت در دانشگاه شروع به کار کرد و به دنبال آن این مرکز مهم در مرکز قلب تهران نیز بصورت جدی راه اندازی و به بهره برداری رسید که اصالت آن در 5 اصل و پایه استوار است 1-ارائه طرح توسط مهندسین 2-مطالبه از طرف کادر درمان 3-ایجاد فضای فیزیکی برای برقراری ارتباط بین طرفین طرح 4-پیدا کردن منابع مالی برای شتاب بخشیدن به پیشبرد طرح 5-تجاری سازی محصول نهایی و تایید شده.
دکتر افسانه آیین هم به نمایندگی از پرستاران در مورد نقش پژوهشی پرستار در پژوهشکده قلب و عروق یا بصورت جامع در مورد بالین سخنانی ارائه کرد و گفت: در واقع اگر ورود کنیم به نقش پرستار در پژوهش قابل بیان است که در مقایسه با سایر پژوهشگران یک تفاوت عمده ای در آن دیده می شود و آن خدمات مبتنی بر شواهدی است که پرستار از پژوهش ها کسب می کند.
دکتر محمدرضا پاکروان دیپلمات اسبق فرهنگی بین المللی ایران در اروپا و آسیا و عضو هیئت مدیره مجمع خیرین اشتغال و کارآفرین کشور ضمن گرامی داشتن یاد و خاطره عزیزانی که تلاش کردند مرکز قلب تهران بنا شود و پایدار و استوار بماند گفت: خداوند پژوهشگر اصلی و مطلق عالم است و پژوهشگر آفرین است، این انسان را که در قوس نزول به این عالم هستی آورده، در صعودش نیاز به همین کارهایی است که شما انجام می دهید، تلاش علمی، تحقیقات، پژوهش و رشد و بالندگی، اصلاً حیات انسان به روح است و روح تعالی اش به علم است و علم حیاتش به عمل است و حیات این عمل به اخلاص است که در وجود نازنین شما بزرگواران جاری و ساری است.
در ادامه جلسه از زحمات و تلاش های چندین ساله دکتر معصومه لطفی در حوزه تحقیقات قلب و عروق بوسیله لوح یاد بود تقدیر و تشکر شد.

 گروه خبریمرکز قلب تهران

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

ارسال نظر

نظر خود را وارد نمایید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *